Уряд затвердив перелік будівельних робіт, які можна виконувати без отримання дозвільних документів

20.06.17

Постановою Кабінету Міністрів України від  07.06.2017  № 406 затверджено перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію. Інформація НАРУ про підготовку цього документу викликала жвавий інтерес серед відвідувачів нашого сайту.

Як і зазначали наші експерти, прийняттю такого документи мали передувати законодавчі зміни щодо визначення повноважень Кабінету Міністрів щодо його затвердження. Такі зміни були внесені: Законом України № 1817 статтю 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» доповнено абзацом такого змісту:

«Перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затверджується Кабінетом Міністрів України».

До переліку увійшло 18 позицій:

  1. Роботи з переобладнання та перепланування жилого будинку і жилого приміщення, а також нежилого будинку, будівлі, споруди, приміщення в них, виконання яких не передбачає втручання в огороджувальні та несучі конструкції та/або інженерні системи загального користування, – щодо об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з незначними наслідками (СС1).
  2. Роботи із заміни покрівлі будівель і споруд згідно з будівельними нормами, виконання яких не передбачає втручання в несучі конструкції.
  3. Технічне переоснащення згідно з державними будівельними нормами внутрішніх систем опалення, вентиляції, водопостачання, водовідведення, газопостачання (включаючи спеціальне), силових та слабкострумових систем, які забезпечують функціонування будівель і споруд; обладнання (переобладнання) будівель і споруд приладами для ведення відокремленого обліку енергоносіїв, гарячої і холодної води.
  4. Заміна існуючих заповнень віконних, балконних та дверних блоків.
  5. Приєднання та підключення до інженерних мереж відповідно до технічних умов індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських будівель і споруд, гаражів, розташованих на присадибних, дачних і садових земельних ділянках та земельних ділянках для будівництва індивідуальних гаражів.
  6. Зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд без влаштування фундаментів, зокрема навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, гаражів, а також свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям, погребів, входів до погребів, воріт, хвірток, приямків, терас, ґанків – щодо індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків.
  7. Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності відповідно до статті 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
  8. Знесення і демонтаж будівель та споруд без подальшого будівництва, які не є підготовчими роботами, та без порушення експлуатаційної придатності інших будівель і споруд.
  9. Відновлення елементів благоустрою, визначених Законом України «Про благоустрій населених пунктів».
  10. Відновлення у дворах чи в межах мікрорайонів дитячих і спортивних майданчиків, майданчиків для вигулу домашніх тварин, майданчиків для відпочинку людей та обслуговування багатоквартирних житлових будинків.
  11. Улаштування засобів безперешкодного доступу до об’єктів житлово-комунального та громадського призначення осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
  12. Монтаж технічних засобів телекомунікацій та антенних споруд зв’язку для кріплення антенно-фідерних пристроїв на будівлях, спорудах, у вбудовано-прибудованих приміщеннях, у/на приміщеннях контейнерного типу, а також на існуючих наземних щоглах з відтяжками та на баштах.
  13. Відновлення окремих конструкцій будівель та споруд з метою ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій (аварій) та відновлення функціонування об’єктів, призначених для забезпечення життєдіяльності населення, без зміни їх геометричних розмірів.
  14. Улаштування систем раннього виявлення надзвичайних ситуацій та оповіщення населення про їх виникнення, установок пожежогасіння, автоматичних установок контролю за вибухонебезпечними концентраціями газу в повітрі, охоронних систем з їх диспетчеризацією, систем внутрішнього та зовнішнього протипожежного водопостачання, монтаж протипожежних воріт (штор), дверей, клапанів і вікон, пристроїв для блискавкозахисту будівель та споруд.
  15. Розміщення на автомобільних дорогах елементів санітарного облаштування та технічних засобів, визначених Законом України «Про автомобільні дороги», відповідно до будівельних норм, стандартів та схем організації дорожнього руху.
  16. Заміна одиниць та вузлів технологічного устаткування та їх інженерних мереж, систем управління та автоматизації, які застаріли та технічний ресурс яких вичерпано, в існуючих цехах, приміщеннях.
  17. Будівництво фортифікаційних споруд, інженерно-технічного облаштування з метою зміцнення обороноздатності держави в зонах, визначених переліком населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.
  18. Ряд робіт, пов’язаних із залізничним транспортом.
  19. Знесення самочинно збудованих об’єктів за рішенням суду.

Слід зазначити, що виконання будівельних робіт, включених до переліку, як і всіх інших робіт і послуг у будівництві повинно здійснюватися з дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил.

 

Опубліковано в Новини

Уряд прийняв пакет документів на виконання Закону України № 1817

28-09

Кабінет Міністрів 7 червня схвалив 11 постанов на виконання Закону України від 17 січня 2017 року № 1817-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності»:

  1. Постанова Кабінету Міністрів України від 07.06.2017  № 399 «Про затвердження критерію, за яким оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері містобудування та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) органами державного архітектурно-будівельного контролю»;
  2. Постанова Кабінету Міністрів України від  07.06.2017  № 400 «Про внесення змін до переліку певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, які не можуть провадитися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства, та визнання таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 жовтня 2011 р. № 947»;
  3. Постанова Кабінету Міністрів України від  07.06.2017  № 401 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 березня 2016 р. № 256»;
  4. Постанова Кабінету Міністрів України від  07.06.2017  № 402 «Про внесення змін до Порядку ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури»;
  5. Постанова Кабінету Міністрів України від  07.06.2017  № 403 «Про внесення змін до Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи»;
  6. Постанова Кабінету Міністрів України від  07.06.2017  № 404 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 466»;
  7. Постанова  Кабінету Міністрів України від  07.06.2017  № 405 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України»;
  8. Постанова Кабінету Міністрів України від  07.06.2017  № 406 «Про затвердження переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію»;
  9. Постанова  Кабінету Міністрів України від  07.06.2017  № 407 «Про внесення змін до Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю»;
  10. Постанова Кабінету Міністрів України від  07.06.2017  № 408 «Про внесення змін до Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України»;
  11. Постанова Кабінету Міністрів України від  07.06.2017  № 409 «Про внесення змін до порядків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 461».

Ми неодноразово інформували про концептуальні зміни, внесені цим законом. Однак остаточно обсяги і зміст реформування можна буде оцінити після прийняття всіх актів Уряду і наказів Мінрегіону, які мають бути розроблені.

Зокрема, перегляду потребує наказ Мінрегіону від 16.05.2011 № 45 «Про затвердження Порядку розроблення проектної документації на будівництво об’єктів» (зареєстровано у Мін’юсті 01.06.2011 за № 651/19389). Готується нова редакція ДСТУ-Н Б В.1.2-16:2013 «Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об’єктів будівництва». Має бути розроблено зовсім нові документи: Порядок ведення реєстру експертних організацій та Порядок ведення реєстру містобудівних умов та обмежень земельної ділянки тощо.

НАРУ інформуватиме про їх прийняття та аналізуватиме практику застосування цих новації з метою підготовки узагальнених пропозицій з означених питань

Опубліковано в Новини

Новини наших партнерів Міждержавна Гільдія Інженерів Консультантів увійшла до складу EFCA

прапор

На початку червня цього року у Копенгагені (Данія) відбулася щорічна конференція Європейської Федерації Інжинірингово-Консалтингових Асоціацій (EFCA).

На запрошення керівництва Федерації у роботі конференції взяв участь Президент Міждержавної Гільдії Інженерів Консультантів (МГІК) Олександр Непомнящий. У перший день засідання Генеральна Асамблея EFCA прийняла рішення про прийняття Міждержавної Гільдії Інженерів Консультантів до складу EFCA.

Україна у особі МГІК першою з пострадянських країн отримала представництво в EFCA. За словами Олександра Непомнящого, представництво Гільдії у діяльності цієї Федерації дозволить суттєво спростити процес налагодження горизонтальних зв’язків між вітчизняними інжинірингово-консалтинговими організаціями та європейськими колегами. Це дозволить набути нового досвіду у сфері надання інжинірингово-консалтингових послуг та застосування на практиці типових форм міжнародно-визнаних контрактів.

Тема цьогорічної конференції  «Глобальні виклики – стійкі рішення: роль міст, компаній і консультантів».

Глобальні цілі у галузі сталого розвитку були визначені Організацією Об’єднаних Націй ще у 2015 році. Європейські консалтингові інжинірингові фірми можуть розробляти і реалізовувати рішення, необхідні для досягнення цілей в області сталого розвитку, зокрема, розробляти рішення і системи, необхідні для реалізації вимог Паризької угоди про зміну клімату. Але галузі необхідне розуміння чинників і макроекономічних тенденцій, які виникатимуть  при цьому.

Глобальні виклики і попит на стійкі рішення, нові ділові можливості й проблеми, що постають в умовах мінливого ринку, були предметом дискусій на конференції.

Довідково.

Заснована у 1992 році, Європейська Федерація Інжинірингово-Консалтингових Асоціацій (EFCA) – недержавна некомерційна організація, яка є єдиною європейською федерацією, що представляє європейську галузь інжинірингово-консалтингових та суміжних послуг, яка об’єднує понад мільйон фахівців. Обсяг інженерних консультацій, які надають члени національних асоціацій, що входять до складу EFCA, становить понад  150 млрд. євро на рік, і забезпечує залучення інвестицій у інфраструктурні і промислові проекти близько 1300 млрд. євро.

EFCA є представником Міжнародної федерації інженерів-консультантів у Європі і об’єднує 29 професійних національних асоціацій FIDIC країн Європейського Союзу.

Опубліковано в Новини

Новини наших партнерів: відбулося засідання круглого столу з питань впровадження в Україні Регламенту ЄС 305/2011

23.02.17

Темою засідання круглого столу, організованого сьогодні Міждержавною гільдією інженерів-консультантів (МГІК) спільно з Європейським союзом з технічних ухвалень у будівництві “The European Union for Agrément” (UEAtc), стали питання впровадження європейсько-орієнтованої системи технічного регулювання у будівельній галузі України.

Дискусія відбулася за участі заступника Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Лева Парцхаладзе, президента UEAtc Бені Де Бліра, директора ДП «НДІБК» Геннадія Фаренюка, президента МГІК Олександра Непомнящого, експертів, представників будівельної спільноти.

В ході зустрічі підписано Меморандум про взаєморозуміння між UEAtc та МГІК. Сторони – підписанти Меморандуму сприятимуть заохоченню та розвитку взаємних контактів шляхом застосування широкого спектру ініціатив, що містять поширення інформації, проведення заходів щодо створення мережі ділових зв’язків та неформальних відносин з метою досягнення взаєморозуміння та зміцнення партнерства.

Нагадаємо, що напрямки розвитку будівельної нормативної бази ЄС було визначено Директивою Ради 89/106/ЄЕС від 21 грудня 1988 р. про зближення законів, підзаконних актів та адміністративних положень держав-членів стосовно будівельних виробів. Регламентом (ЄС) № 305/2011 скасовано Директиву 89/106/ЄEC. У зв’язку із внесенням змін до Директиви 89/106/ЄЕС, виникла необхідність прийняття консолідованої версії Регламенту (ЄС) № 305/2011, який врахував та удосконалив вимоги Директиви 89/106/ЄЕС.

В Україні положення Директиви 89/106/ЄЕС впроваджено постановами Кабінету Міністрів України від 20.12.2006 № 1764 «Про затвердження Технічного регламенту будівельних виробів, будівель і споруд» та від 01.03.2006 № 240 «Про затвердження Правил підтвердження придатності нових будівельних виробів для застосування».

Законопроект «Про гармонізацію з нормами законодавства Європейського Союзу основних вимог до будівель та споруд, а також спрощення умов для розміщення на ринку будівельних виробів», спрямований на імплементацію положень Регламенту (ЄС) № 305/2011, вже кілька разів вносився до Верховної Ради. Необхідність його прийняття визначено Угодою про асоціацію між Україною та ЄС, якою передбачена адаптація законодавства нашої країни до Регламенту 305 та здійснення імплементаційних заходів.

 

Довідково

UEAtc створений у 1960 році й об’єднує на добровільних засадах національні науково-дослідні інститути, центри або організації з 17 країн західної Європи та єдину країну із східної − Україну. Члени UEAtc є членами ЕОТА (Європейська організація з технічних ухвалень у будівництві), яка є структурою Комісії ЄС. Працюючи одночасно в UEAtc і ЕОТА, вони значною мірою визначають політику у сфері будівництва в ЄС.

ЕОТА опікується питаннями Європейських технічних ухвалень (ЕТА) на будівельну продукцію, які мають те саме значення, що і стандарти, але для інноваційної продукції. Тобто ЕОТА всіляко сприяє розповсюдженню новітніх технологій, які ще не унормовані стандартами.

 

Опубліковано в Новини

Малий та середній бізнес України зможе отримати доступ до програми ЄС COSME

22.02.17

Сьогодні Верховна Рада України ратифікувала Угоду між Урядом України і Європейським Союзом про участь України в програмі ЄС “Конкурентоспроможність підприємств малого і середнього бізнесу (COSME) (2014-2020)”. Відповідний законопроект за № 0130 з другої спроби підтримали 226 народних депутатів.

Competiveness of Small and Medium Enterprises (COSME) – європейська програма підтримки малого та середнього підприємництва (МСП), що реалізується в рамках стратегії “Європа 2020” та затверджена Регламентом Ради ЄС № 1287/2013 від 11 грудня 2013 року. Програма розрахована на період 2014-2020 рр. із загальним бюджетом у розмірі 2,3 млрд. євро.

Участь України у програмі COSME дозволить малому і середньому бізнесу залучати кошти та нематеріальні ресурси Європейського Союзу для більш якісної підготовки українського бізнесу до вільної торгівлі з ЄС, прискореного виходу вітчизняних підприємств на ринок ЄС, зміцнення торговельних зв’язків з європейськими компаніями та залучення іноземних інвестицій в Україну. Українські бізнесмени зможуть отримати фахові консультації та аналітику, супроводження експортно-імпортної діяльності та розширення торговельно-економічних зв’язків.

Освітня частина програми включає обмін досвідом, зокрема, із залученням коштів у рамках програми «Еразмус для підприємців», різноманітні секторальні конференції, тренінги, семінари, програми з обміну, стажування.

Для вітчизняних підприємств стануть доступні ряд інструментів, які фінансує програма COSME: Європейська мережа підприємств (EEN), служби підтримки інтелектуальної власності IPR Helpdesks, Портал інтернаціоналізації МСП (SME Internationalisation Portal), портал для МСП “Your Europe” та ін.

За інформацією розробників законопроекту, приєднання України до програми COSME створить можливості для реалізації трьох пріоритетних компонентів цієї програми:

  • Покращення умов доступу МСП на ринки (21,5% від бюджету програми COSME, ~ 500 млн. євро): забезпечення консультативних та аналітичних послуг, пов’язаних із супроводженням експортно-імпортної діяльності підприємств, їх інтернаціоналізацією та розширенням торговельно-економічних зв’язків.
  • Покращення умов для конкурентоспроможності (11,5% від бюджету, ~ 300 млн. євро): визначення та усунення зайвих регуляторних бар’єрів на внутрішньому ринку ЄС, імплементація Малого Акту Європи (Small Business Act for Europe) в третіх країнах, забезпечення діяльності мережі Уповноважених з питань МСП (SME Envoys), а також участі третіх країн в їх роботі, створення секторальних робочих груп задля обміну досвідом між представниками профільних органів державної влади тощо.
  • Формування культури ведення бізнесу (2,5% від бюджету, ~ 60 млн. євро): підвищення рівня освіти, розвиток менторської системи, обмін досвідом між підприємцями різних країн); покращення середовища (розбудова інфраструктури підтримки підприємництва, консультативна підтримка щодо законодавства); визначення та розвиток окремих бізнес-груп (розвиток жіночого підприємництва, кластерів по інтернаціоналізації МСП, підтримка молодих підприємців).

Участь у програмах COSME можуть брати український малий та середній бізнес, громадські організації, установи, агентства регіонального розвитку, освітні заклади, будь які українські бізнес-асоціації, профспілки, кластери, органи державної влади. Окремі вимоги до учасників прописані у спеціальних критеріях для кожної з підпрограм.

Для того, щоб взяти участь у будь-якому конкурсі в рамках проекту COSME, необхідно здійснити такі покрокові дії:

  1. Зайдіть на сайт https://ec.europa.eu/easme/en/cosme та оберіть потрібний вам конкурс. Інформація постійно оновлюється, тому варто слідкувати за оголошеннями на цьому сайті.
  2. Переконайтесь у тому, що кінцевий строк подачі заявки ще не настав та ваша організація відповідає критеріям конкурсу.
  3. Уважно прочитайте опис та умови конкурсу та завантажте для заповнення форми, які мають бути нижче під описом конкурсу. Подача проектної пропозиції відбувається лише онлайн.
  4. Якщо у вас виникнуть запитання з приводу заповнення форм, ви можете звернутися за консультацією до контактного центру EEN.

Звертаємо вашу увагу на те, що заповнення форм для будь-якого конкурсу в рамках COSME має бути виключно англійською мовою.

Оцінка та оголошення результатів конкурсів здійснюється Єврокомісією.

Найбільша підпрограма COSME – європейська мережа підприємств  European Enterprise network (EEN), яка створена у 2008  з метою інтернаціоналізації МСП, комерціалізації інновацій, пошуку інвестора/партнера закордоном для виведення на ринок нової технологічної продукції чи послуг, захисту прав інтелектуальної власності.

 

Інформацію підготовлено за даними веб-сайтів Мінекономрозвитку та Європейського виконавчого агентства з МСП (EASME).

 

Опубліковано в Статті

InterBuildExpo 2017

15.02.17

Одна з очікуваних подій року – будівельна виставка InterBuildExpo 2017 відбудеться з 29 березня по 1 квітня у виставковому центрі КиївЕкспоПлаза (вул. Салютна, 2-Б).

Ця щорічна виставка – професійний майданчик для обговорення гострих питань ведення будівельного бізнесу в Україні, де окреслюються тенденції і вектори розвитку будівельної галузі та виробництва будматеріалів.

В рамках виставки зазвичай працюють такі тематичні розділи як проектування, капітальне будівництво, віконні системи, фасади, покрівля, ізоляція, будівельні конструкції, де представлені сучасні будівельні матеріали, вироби та обладнання провідних компаній України та світу.

Цьогорічною програмою виставки анонсовано обговорення технічних аспектів проектування об’єктів нерухомості в Україні за Єврокодами, що відображає запити і тенденції ринку в умовах євроінтеграції. Планується також розглянути питання нормативно-технічного регулювання ринку металоконструкції, ефективні технічні рішення та технології.

З програмою виставки можна ознайомитися ТУТ.

 

Опубліковано в Новини

Програму «теплих» кредитів продовжено

теплі кредити

Сьогодні Уряд продовжив на 2017 рік дію програми «теплих» кредитів та удосконалив порядок надання відшкодування за нею – повідомляється на веб-сайті Держенергоефективності України.

«Найближчим часом українці вже зможуть у повному обсязі використовувати можливості цієї програми та залучати безповоротну фінансову допомогу від держави на заходи з енергоефективності» – прокоментував Голова Держенергоефективності Сергій Савчук відповідне рішення Кабінету Міністрів України, яке прийнято сьогодні, 8 лютого, на засіданні Уряду.

Очільник відомства також повідомив, що в цьому році, як і раніше, українці зможуть отримати державну безповоротну фінансову допомогу на впровадження енергоефективних заходів у розмірі:

  • 20% – на придбання «негазових» котлів;
  • 35% – для утеплення індивідуального житла;
  • 40% – для ОСББ;
  • 70% – для отримувачів субсидій, які входять до цих ОСББ.

Серед цьогорічних нововведень – розширення переліку банків-учасників програми. Тепер «теплі» кредити можна буде отримати не лише в Ощадбанку, Укргазбанку та Укрексімбанку, але і в Приватбанку. Також стане обов’язковим впровадження комерційного обліку при проведенні заходів з термомодернізації багатоквартирних будинків. Таким чином ОСББ зможуть контролювати фактичне споживання енергоресурсів та оцінювати ефективність впровадження енергоефективних заходів, на які, як і раніше, зможуть отримувати 40% безповоротної фінансової допомоги.

«Нагадаю, Державним бюджетом України на реалізацію програми у 2017 році виділено 400 млн грн. За нашими розрахунками, це дозволить ще сотні тисяч українців скористатися допомогою на утеплення житла та в рази зменшити свої витрати на комунальні платежі», – повідомив Голова Агентства.

Довідково:

З початку дії програми (з жовтня 2014 року) її учасниками стали понад 215 тисяч родин, що залучили на енергоефективні заходи більше 2,7 млрд. грн. Від Уряду вони отримали близько 1,16 млрд. грн. відшкодування.

Опубліковано в Новини

Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності

31.01.16

Законодавство з питань відповідальності у будівництві у нинішньому вигляді було сформовано з прийняттям Закону України № 4220-VІ від 22 грудня 2011 р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення відповідальності та вдосконалення державного регулювання у сфері містобудівної діяльності».

В умовах кардинального спрощення дозвільно-погоджувальних процедур прийнятим незадовго перед тим Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», Закон № 4220 встановлював досить жорстку відповідальність усіх учасників будівельного процесу. Розміри штрафних санкцій були приведені до обґрунтованого рівня, що мало забезпечити виконання їх каральних і превентивних функцій, та застосовувалися з урахуванням принципів ризик-менеджменту: виходячи з категорії складності об’єкта будівництва, яка характеризує можливі збитки у разі його відмови (руйнування, втрати придатності).  

Було установлено відповідальність за порушення при здійсненні нових видів діяльності, які виникли у зв’язку із прийняттям Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», та за які на той час відповідальність не була передбачена взагалі (виконання робіт без повідомлення чи декларації, тощо). Визначено персональну відповідальність працівників, які виконують роботи, неналежне виконання яких може нести загрозу життю і здоров’ю населення (головний інженер проекту, головний архітектор проекту, експерт, що здійснює експертизу проекту, інженер технічного нагляду тощо). Встановлено відповідальність посадових осіб за правопорушення, які вчиняються ними під час виконання повноважень (порушення строків реєстрації декларацій та видачі документів дозвільного характеру, вимагання при цьому документів, не передбачених законодавством, порушення при видачі технічних умов тощо).

Відповідальність за порушення вимог містобудівного законодавства, пов’язані з проектуванням, будівництвом об’єктів нерухомості, а також експлуатацією самочинно побудованих будівель і споруд на сьогодні передбачена:

  • статтями 96, 96-1 та  188-42 Кодексу України про адміністративні правопорушення;
  • статтею 197-1 Кримінального кодексу України;
  • Законом України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності».

Кодексами установлена відповідальність фізичних та посадових (службових) осіб, а окремим законом – суб’єктів господарювання (юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців). При цьому Закон визначав штрафні санкції у мінімальних заробітних платах, у той час як Кодекси традиційно послуговувалися неоподатковуваним мінімумом доходів громадян, установленим на рівні 17 гривень.

З початку року система відповідальності за правопорушення містобудівної діяльності зазнала суттєвих змін.

З підвищенням удвічі мінімальної заробітної плати виникло питання щодо адекватності аналогічного подвоєння штрафів, адже ризики від порушень не завжди носять економічний характер. То ж стало зрозуміло, що без детального перегляду конкретних санкцій не обійтись.

Законодавчо це питання вирішується у два етапи.

Законом України від 20.12.2016 № 1791-VIII  «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році» у статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» слова «мінімальних заробітних плат» замінено словами «прожиткових мінімумів для працездатних осіб».

Таким чином штрафні санкції у грошовому виразі і за динамікою їх зростання залишилися без змін.

Довідково:

Мінімальна заробітна плата у 2016 в Україні складала:

  • з січня по квітень – 1378 гривень;
  • з травня по листопад – 1450 гривень;
  • у грудні – 1600 гривень.

Прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць відповідно до державного бюджету на 2017 рік, складає:

  • з січня по квітень – 1600 грн.
  • з травня по листопад – 1684 грн.
  • у грудні – 1762 грн.

Водночас Верховною Радою прийнято Закон України від 17 січня 2017 року № 1817-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності» (реєстраційний номер законопроекту 4733-1, подано на підпис Президенту України, детально про внесені зміни ТУТ).

Цим законом, серед іншого, змінено загальні підходи щодо відповідальності за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Перш за все, це пов’язано зі зміною загальних підходів до класифікації об’єктів будівництва, відповідно до яких скасовуються категорії складності (І, ІІ, ІІІ, ІV, V), а диференціація дозвільно-реєстраційних та контрольних функцій передбачена підставі класів наслідків (відповідальності) об’єктів (СС1, СС2, СС3). Відповідно, замість п’яти рівнів градації штрафних санкцій застосовуватиметься тільки три. Крім того, передбачено суттєве підвищення відповідальності майже за всіма видами правопорушень, особливо щодо об’єктів, які раніше належали до ІІІ категорії складності.

Новелою цього закону є норма про те, що суб’єкти містобудування несуть відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, вчинені на об’єкті, що належить до складу комплексу (будови), у межах класу наслідків (відповідальності) такого об’єкта. Це має дозволити додатково диференціювати таку відповідальність, однак механізм реалізації цієї норми залишається невизначеним: Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю щодо комплексів (будов), до складу яких належать об’єкти різного класу наслідків (відповідальності), визначатиметься Кабінетом Міністрів України.

Закон, у разі його підписання Президентом України, набере чинності через 4 місяці з дня його опублікування. За цей час Уряд та центральні органи виконавчої влади мають внести зміни до нормативно-правових актів і нормативних документів у будівництві, які забезпечать його реалізацію на практиці.

 

Опубліковано в Статті

Новини наших партнерів: МГІК допомагає українським спеціалістам освоїти досвід європейських інжинірингових кампаній

20.01.17

Міждержавна гільдія інженерів консультантів оголошує конкурс на проведення двотижневого стажування в Республіці Польща для  набуття досвіду управління проектами у складі підприємства інженера консультанта, – повідомляється на сайті МГІК.

Стажування відбуватиметься на базі польських інжинірингових (консалтингових) організацій з підтвердженим досвідом виконання функцій інженера-консультанта, зокрема у проектах, фінансування яких здійснюється міжнародними фінансовими організаціями.

Проект реалізується в рамках пріоритетних напрямів співробітництва між МГІК, SIDIR і VINTAGE CONSULTING відповідно до положень укладених Меморандумів про взаєморозуміння.  

Вимоги до конкурсантів, форми анкет для участі у стажуванні, інша інформація та контакти ТУТ.

Опубліковано в Новини

Прийнято закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності

закон укр

Учора Верховною Радою за результатами розгляду у другому читанні прийнято проект Закону України
«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо удосконалення містобудівної діяльності» реєстраційний № 4733-1).

Нагадаємо, що експерти НАРУ брали безпосередню участь в обговоренні, супроводженні і доопрацюванні цього законопроекту, у тому числі у складі робочої групи в профільному Комітеті Верховної Ради України.

Ми інформували про концептуальні підходи до цієї реформи. Сьогодні про зміни, що вносяться, докладніше:

      • змінено загальні підходи до класифікації об’єктів будівництва (скасовуються категорії складності, диференціація дозвільно-реєстраційних та контрольних функцій віднині буде здійснюватися на підставі класів наслідків (відповідальності) об’єктів);
      • на рівні закону визначено поняття класу наслідків (відповідальності) та окремі критерії для віднесення об’єктів до СС1 і СС3;
      • для об’єктів ІІІ категорії складності замість декларативних процедур запроваджуються дозвільні процедури, повертається обов’язкова експертиза проектів та ліцензування будівельних робіт. На думку авторів, це має стати ефективним інструментом для боротьби з будівельними аферами та недоброчесними забудовниками;
      • змінюється обсяг повноважень, що делегуються органам місцевого самоврядування:  

– на сьогодні села, селища можуть отримати повноваження з дозвільно-реєстраційних та контрольних функцій щодо об’єктів будівництва І-ІІІ категорії складності, міста – щодо об’єктів I-IV категорії.

– планується (відповідно до результатів обговорення в сесійній залі), що населені пункти з чисельністю населення до 50 тис. самостійно опікуватимуться об’єктами класу наслідків (відповідальності) СС1, а понад 50 тис. населення – СС1 і СС2;

      • змінено підходи до експертизи проектів:

– установлено щоквартальну звітність експертних організацій та можливість виключення їх з переліку у разі невідповідності критеріям;

– передбачено можливість створення СРО експертних організацій та делегування їм визначених законом повноважень;

– скасовано обмеження щодо експертизи проектів IV і V категорій складності, що споруджуються за державні кошти, лише державними експертними організаціями. Натомість установлено конкретні вимоги до організацій, які проводять таку експертизу щодо об’єктів класу наслідків СС3;

      • на рівні закону установлено вимоги до містобудівних умов і обмежень: установлено виключний перелік документів, що подаються замовником (містобудівний розрахунок подаватиметься ще до 1 січня 2019 року), підстави для відмови і скасування містобудівних умов, їх зміст тощо), термін видачі продовжено з 7 до 10 днів, запроваджено відкритий реєстр містобудівних умов;
      • установлено повноваження Кабінету Міністрів визначати перелік будівельних робіт, які не потребують отримання дозвільних документів та після яких об’єкт не приймається в експлуатацію;
      • проведено суттєве підвищення відповідальності за всіма видами правопорушень;
      • повертається розмежування понять «об’єкт» і «комплекс (будова)» як сукупність об’єктів, що будуються за єдиною проектною документацією. При цьому проведення експертизи, подання документів, що дають право на виконання підготовчих та/або будівельних робіт, прийняття закінчених будівництвом об’єктів в експлуатацію та здійснення державного архітектурно-будівельного контролю щодо комплексів (будов), до складу яких належать об’єкти різного класу наслідків буде здійснюватися у порядку,визначеному Кабінетом Міністрів України;
      • установлено, що відповідальність за правопорушення, вчинені на об’єкті, що належить до складу комплексу (будови), визначається у межах класу наслідків (відповідальності) такого об’єкта;
      • встановлюються особливості державного архітектурно-будівельного контролю і нагляду (можливість штрафів на одному об’єктів щодо кількох суб’єктів містобудування, планові і позапланові перевірки, підстави і особливості їх проведення);
      • нагляд за діяльністю забудовників по виконанню договорів ФФБ і ФОН передано від Держархбудінспекції до місцевих державних адміністрацій та виконавчих органів сільських, селищних, міських рад;
      • уточнено процедуру видалення зелених насаджень на будівельному майданчику та сплати їх відновної вартості без отримання дозволу (ордера), на підставі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт;
      • передбачено обов’язок замовника інформувати органи держархбудконтролю про коригування проектної документації та відповідальність за неподання такої інформації;
      • запроваджено нові підстави для скасування дозволу на виконання будівельних робіт: систематичне (два і більше разів підряд) перешкоджання проведенню перевірки посадовими особами органу державного архітектурно-будівельного контролю та скасування містобудівних умов і обмежень. Останнє також визначено підставою для скасування повідомлення про початок будівництва і декларації про прийняття об’єкта в експлуатацію;
      • скасовано контроль за будівництвом об’єктів за територіальним принципом (на сьогодні якщо повноваження делеговано, то місцева Інспекція на своїй території контролює усі об’єкти, незалежно від їх категорії складності). Натомість запроваджено принцип: який орган видає документ на право виконання підготовчих і будівельних робіт – той і контролює спорудження об’єкта;
      • ліквідовано технічну неузгодженість у ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», щодо відповідальності замовника за видачу органами держархбудконтролю дозвільної документів, оформлених з порушеннями законодавства тощо.

На жаль, поза увагою народних депутатів залишилось ряд конструктивних пропозицій, наданих при підготовці законопроекту до другого читання, які відображені у порівняльній таблиці: щодо створення можливості для залучення незалежних акредитованих органів з інспектування, запровадження єдиних підходів до забезпечення надійності та безпеки об’єктів будівництва протягом усього їх життєвого циклу, створення застосування в Україні принципів та умов контрактів Міжнародної федерацій інженерів – консультантів (FIDIC) тощо.

Закон, у разі його підписання Президентом України, набере чинності через 4 місяці з дня його опублікування. За цей час має бути прийнято комплекс змін до актів Уряду, наказів Мінрегіону, нормативних документів у будівництві, які забезпечать його реалізацію на практиці. НАРУ буде долучатися до їх опрацювання. Ми готові отримати пропозиції учасників будівельного ринку з цих питань, які просимо надсилати на електронну адресу: nadu_office@ukr.net.

Опубліковано в Статті